Prachtige ongerepte natuur in Montenegro

Van 19 juni tot en met 4 juli 2016 trokken we naar Montenegro, we stippelden een route uit langs alle nationale parken die het land te bieden heeft!

Deel 1: Baai van Kotor (Lovćen)

Deel 2: Durmitor

Deel 3: Prokletije

Deel 4: Biogradska

Deel 5: Skaddar Lake

montenegroEen overzicht per etappe volgt later op deze blog, maar hierbij alvast een paar eerste indrukken:

We kozen er opnieuw voor om het land met een huurauto te ontdekken. Er zijn in Montenegro amper treinverbindingen en we zagen het niet zitten om alle afstanden met de bus te moeten overbruggen. Een spiksplinternieuwe VW Golf stond ter beschikking, wat ons toch wat stress opleverde om de wagen na twee weken in de bergen in even goede staat te moeten inleveren. Uiteraard krijgen we net op de locatie waar er een kwalijke reputatie is qua wegenstaat en rijgedrag een huurauto waar amper mee gereden is en die amper blutsen en krassen vertoont…

– Laat ik dan maar meteen beginnen met die fameuze reputatie op de weg. Wie in Google “Montenegro roads” opzoekt, legt al snel de link met “crazy drivers”. Het is geen fabeltje, Montenegrijnen achter het stuur zijn dolgedraaid. Snelheidslimieten gelden enkel als ze weten dat de politie verderop staat te flitsen, tegenliggers kruisen op een smalle weg lukt enkel als de niet-Montenegrijn uit de weg gaat en voorbijsteken gebeurt bij voorkeur voor een bocht of gewoon in de bocht. Je maakt er trouwens gratis een reis door de tijd aangezien de meeste auto’s er van minstens 15 jaar geleden dateren. Op een bluts meer of minder wordt duidelijk niet meer gekeken.

Je kan er als toerist alleen maar het beste van maken en hopen dat alles wel in orde zal komen. De staat van het wegdek was dan weer vaak beter dan gedacht. Er zijn hier en daar wel wegenwerken, maar het enige werkelijke gevaar komt duidelijk alleen van de chauffeurs. Verwacht echter geen gemiddelde snelheden van boven de 50, de kronkelende wegen en versmallingen maken dat je vaak niet meer dan 30 kilometer per uur haalt. Je houdt hier ook best rekening mee bij het inplannen van verplaatsingen. De afstanden zijn nooit groot, maar je komt er niet zo snel vooruit.

-Montenegro doet  zijn zin. Tijdens de reis kwam het woord “apenland” nogal vaak in me op. Algemene administratie en een goede gang van zaken is bijzaak, zeker voor toeristen. Iedereen doet er lekker zijn ding. Een cruciale verbindingsweg moet van een nieuwe laag asfalt voorzien worden? Dan wordt die weg toch gewoon volledig gesloten van 10u tot 15u! Dat er voor die verbindingsweg geen alternatief voorzien is, is dan maar het probleem van de bestuurders. De hoofdweg naar één van de toeristische trekpleisters moet opnieuw aangelegd worden? Dat gebeurt dan ook maar volop in het toeristische seizoen. Dat toeristen het risico lopen om er hun dierbare huurauto te beschadigen is duidelijk ook niet van belang. Al moet gezegd worden dat ook de Montenegrijnen er soms grijs haar van krijgen. “Because it is Montenegro” is dan ook het meest gehoorde antwoord op allerlei waarom-vragen. Waarbij men de schouders eens ophaalt. Je kan een pak frustraties voorkomen door vooraf voldoende informatie na te vragen bij de verhuurders, zij weten vaak wat er juist aan de hand is op de weg en hoe je het probleem kan vermijden.

Dan hebben we het nog niet over de administratie gehad. Om een wandeling met oversteek naar Albanië te kunnen doen, hadden we een speciale toelating nodig. Die toelating moest worden toegekend door zowel Albanië als door Montenegro. Langs Albanese kant vormde dat geen probleem, we kregen het pdf-document netjes per mail toegestuurd. Langs Montenegrijnse kant moest het document echter opgehaald worden in een politiekantoor. Bij de eerste poging lag de agent van wacht te slapen en werden we terug naar huis gestuurd met de woorden “today not working day, you come back later”. Bij de tweede poging werden we wandelen gestuurd met een kordaat “Pause. You come back in 30 minutes”. Bij de derde poging ging er nog een ruime wachttijd aan vooraf voordat er eindelijk iemand het juiste document kon vinden, afstempelen en afgeven. Je plant beter een bezoek op een rustig moment en niet vlak voordat je de wandeling wil starten en kan maar beter hopen dat de mannen van dienst zin hebben om te werken.

– Montenegrijnen zijn rasechte carnivoren. Ze verwachten duidelijk dat toeristen op bezoek in hun land dat ook zijn. Op elke menukaart staat een ruime keuze aan vleesgerechten, vaak gegrild. Elk gerecht komt trouwens met de gewichtsaanduiding per portie, porties van minstens 450gram zijn er de norm! Een andere obsessie in de keuken zijn hesp en kaas. In elk slaatje en gerecht probeert men kaas te verwerken en je kan niet weggaan uit Montenegro zonder een ontbijt met kajmak, een vreemde mix van boter en kaas.

– De Montenegrijnen die besloten hebben om zich op de toeristen te richten, hebben een goede neus voor zaken. Of we hadden geluk dat we net geboekt hadden bij de Montenegrijnen die begrepen hebben hoe ze gasten moeten ontvangen. Een welkomstdrankje, uitgebreide informatie over wandelwegen of bezienswaardigheden, ruime en propere appartementen en lekker ontbijt – alles was aanwezig om het ons naar onze zin te maken. We werden hartelijk begroet en konden er goedkoop toch vrij luxueus logeren. Rakjo uit Žabljak spant ongetwijfeld de kroon. Hij staat elke morgen om 6u in de keuken om het ontbijt voor te bereiden en sluit elke avond kordaat om 21u15 de deuren. Tussendoor speelt hij chauffeur tijdens jeepsafari’s die hij georganiseerd heeft voor de gasten en dat alles aan “a really good price” Fantastische kerel, die er als enige in Žabljak in slaagt om bijna het hele jaar door een bezettingsgraad van 100% te beheren.

Montenegro is in elk geval het ontdekken waard en de eigenaardigheden van het land zorgen voor genoeg stof voor onvergetelijke verhalen!

montenegro2

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s